System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej.

Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe.

Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja.

Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze.

Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania.

Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku.

Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy.

Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy.

Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP.
Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym.

Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji.

Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.Jednym z zagadnień, które wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, jest ergonomia. Czym jednak jest ergonomia i czym się zajmuje? Według definicji ergonomia to po prostu nauka o pracy, a sama nazwa tej dziedziny pochodzi z greki.

Ergonomia jest dyscypliną naukową, która zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska oraz warunków pracy do anatomicznych oraz psychofizycznych możliwości człowieka.

Mówiąc prościej, głównym zadaniem ergonomii jest dostosowanie wykorzystywanych narzędzi w pracy do potrzeb człowieka.

Sama ergonomia jest nauką interdyscyplinarną, czyli korzysta z dorobku innych dziedzin naukowych. Głównym celem przyświecającym ergonomii jest polepszenie warunków pracy człowieka, między innymi poprzez dostosowanie tych warunków do możliwości pracownika oraz właściwy wybór osoby do wykonywania danego zawodu.
Ergonomia ma także na celu jak najefektywniejsze wykonywanie pracy przy najmniejszym koszcie biologicznym.

Tym, co łączy ergonomię i BHP jest odpowiednie dostosowanie warunków pracy.Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy zawierają spis obowiązków pracodawcy wobec pracowników.

Jest wiele świadczeń związanych z przepisami BHP, a jednym z nich jest zapewnienie odpowiednich środków ochronnych w miejscu pracy.
Środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej, które są rozumiane jako odzież ochronna lub środki ochrony wszystkich części ciała, są jednymi z ważniejszych świadczeń związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy.
Odzież ochronna w miejscu pracy jest konieczna, kiedy w środowisku pracy występują szkodliwe substancje i nie ma możliwości neutralizacji szkodliwych czynników za pomocą ogólniejszych metod.

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży ochronnej.

Odzież ochronna jest własnością pracodawcy, więc też w jego kwestii należy dbanie o jej czystość i higienę. W momencie kiedy pracodawca nie jest pewien swoich obowiązków, wynikających ze świadczeń BHP, może skontaktować się z odpowiednią firmą z branży BHP i zlecić wykonanie niezbędnego outsourcingu.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy nie są jedynie obowiązkowe w różnych zakładach pracy.

Jednymi z miejsc, gdzie szkolenia BHP również są obowiązkowe, są wyższe uczelnie i uniwersytety.

Zaliczenie szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z warunków koniecznych do zaliczenia pierwszego semestru studiów.

Najczęściej szkolenia BHP są przeprowadzane w formie e-learningu na uczelniach, dlatego że jest to najwygodniejsze rozwiązanie i nie wymaga organizacji specjalnych spotkań seminaryjnych. Władze uczelni współpracują w porozumieniu z firmą zajmującą się szkoleniami BHP.
Przebieg szkolenia online polega na uczestnictwie w kursie za pomocą platformy internetowej.
Sam kurs jest podzielony na kilka lekcji, pod koniec których znajdują się pytania kontrolne dotyczące przedstawianych treści.
Warunkiem zaliczenia kursu z bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie się z treścią oraz odpowiedzenie poprawnie na pytania kontrolne.

Dla uczelni szkolenia BHP w formie online są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ liczba uczestników szkolenia jest bardzo duża.Pulsar BHPPulsar BHP .

Dodane: 05-03-2020 11:27

Widok do druku:

Pulsar BHP